پروژه‌های عمرانی تا چه زمانی قرار هست درون تضاد با حقوق همه جانبه شهروندان باشند

به گفته خبرنگار حوزه میراث فرهنگی خبرگزاری فارس، چیت ساز مدیر پژوهشی پژوهشگاه سازمان میراث و فرهنگی که مدتی مدیر میراث فرهنگی شهر شوش نیز بوده هست درون نشست «نابودی میراث بشری درون شوش؛ تاملی درون مسائل ثبت ملی و جهانی مجموعه تاریخی شوش» با بیان اینکه سال ۸۸ از میراث فرهنگی استعفا داده و امروز مشاوره و ارزیابی پروژه‌های شهرداری تهران را بر عهده دارد، این سوال را مطرح کرد که پروژه های عمرانی که خواهان اجرایی شدن هستند تا کی قرار هست درون تضاد با محیط زیست میراث فرهنگی،سلامت روانی و انسجام شهری و حقوق شهروندان قرار گیرند؟

چیت ساز گفت: آیا کشور های دیگر با این معضلات روبه‌رو هستند و آیا مسیر چاره ای ندارند؟ وی سپس این طور جواب داد که نزدیک به ۳۰ سال هست که قسمت اعظمی از کشورها از روشی به نام “SIA” ازبرای رفع یا کاهش آثار تخریب کار مداخله ای استفاده کردن می کنند.

وی با بیان اینکه این شیوه هفت سال هست وارد ایران شده و ظرفیت بالقوه‌ای ازبرای جامعه باستان شناسی محسوب می شود که می توان آن را به بلخ تبدیل کرد گفت: درون آخر این پروژه با نام “اتاف” با مفهوم ارزیابی تاثیرات اجتماعی فرهنگی پروژه های شهری درون دستور کار قرار گرفته هست بر این اساس این پروژه یک رشته میان رشته ای هست که امروز درصورتیکه از مهندسان پرسیده شود آن را یک کار مداخله ای می دانند که بر اجتماع سلامت اشتغالزایی امنیت اجتماعی می تواند تاثیرگذار باشد

مدیر پژوهشی پژوهشگاه سازمان میراث و فرهنگی با بیان اینکه هم اکنون عده ای از مهندسان از وجود چنین پروژه‌ای درون کشور اطلاع ندارند و درون وقت سوال درون این زمینه حداکثر می‌گویند متوجه و مراقب این وضعیت هستیم، اظهار کرد: این مدیران غیر کاری خوشبختانه درون حال کاهش هستند…از سوی دیگر گروه دوم افراد سنتی تشکیل می دهند که مهندسان و کارشناسان باستان شناس با این گروه بیشتر مواجهند.

چیت ساز قسمت سوم را گروهی پیچیده و غیر قابل تحقیق عنوان کرد و گفت: اتاف درون پی این هست تا به ذینفعان و مدیران شهری به گوید که پروژه‌های شهری با چه پیامد هایی به وجود آمده و باید کارشناسان ازبرای پیامدهای ناخواسته و غیر منتظره آن آماده شوند پیامدهایی که ممکن هست آنقدر شان باشد که قسمت اعظمی از آثار غیر مداخله ای را از میان ببرد.

چیت ساز گفت: درون ۱۹۷۰ میلادی درون آمریکا قانون ملی زیست محیطی آمریکا تصویب و قرار شد همه پروژه‌های این کشور به آثار زیست محیطی توجه داشته باشند. سال پس درون آلاسکا خط انتقال لوله نفت مطرح شد و درون حین پروژه رئیس جامعه سرخپوستی درون جامعه محلی آمریکا گفت که خط لوله نفت از جامعه اسکیموها درون حال رد شدن هست. طبق قانون سند الزامات محیط زیستی را رعایت می‌کنید از سوی ولی پس از این کارها با جامعه سنتی ما چه می کنید؟

وی با بیان این که درون ۱۹۸۱ انجمن میان المللی تاثیرات اجتماعی پروژه ها به مرکزیت کانادا و با دو دفتر درون استکهلم و ملبورن کارهای خود را شروع کرد، افزود: درون طول هشت سال دفاع مقدس، حدود شش ماه درون شوش بودم، درون دوران سازندگی نیز با مطرح شدن پروژه بزرگ نواب و پس از آن درون حدود سال‌های ۸۵ با روی کار آمدن شورای اسلامی شهر تهران بحث هایی درون مورد تلمباری پروژه های بدون مطالعه با تاثیرات غیرقابل پیش‌بینی مطرح شد که باید با آنها چکار کرد؟ از سکی دیگر عده ای از محققان انجمن جامعه شناسی ایران به شورای شهر پیشنهاد دادند که از تجربیات جهانی استفاده کردن کنید.

مدیر پژوهشی پژوهشگاه سازمان میراث و فرهنگی ادامه داد: شورای شهر درون ۲۰ شهریور ۸۶ تصویب و الزام کرد که از این به پس تمام پروژه های شهری باید پیوست فرهنگی داشته باشد که درون آن محیط زیست مسائل انسانی خط منظر و میراث فرهنگی مورد توجه قرار گیرد. حدود سه ماه پس مقام معظم رهبری درون نامه ای به شورای عالی انقلاب فرهنگی عنوان کردند تا پروژه‌های شهرها الزام‌آور شوند. دو ماه پس نیز تمام استانداردها، مطالعات پیوست فرهنگی داشته باشند.

چیت ساز با بیان این‌که درون تیر ۸۷ قالیباف شهردار وقت تهران عنوان کرد از این به پس هیچ کاری درون تهران انجام نمی شود تا زمانی که مطالعات اتاف روی آن انجام نشود، افزود: از آن وقت این اتفاق الزام آور شد و دو سال و نیم طول کشید تا تعدادی از آثار SIA طرح ریزی شده و سال ۸۹ نخستین دوره آن برگزار شد، افزود: روسای این مجموعه از استرالیا و هند به ایران آمدند و دوره اتاف را برگزار کردند گروه اتاف از سوی دیگر طرح تحقیق مطالعات دانشگاه تهران را درون دست دارد که ان نیز فعلاً متوقف هست.

وی با تاکید بر اینکه نتیجه تحقیق های اطراف معمولاً به اجتناب از طرح، یا تعدیل یا درون بدترین حالت احیا می انجامد، گفت: سه سال پیش گروهی ازبرای بریدن درخت های خیابان ولیعصر وارد شد و قیمت درخت ها را درون آورد این قصه مانند شوش هست. شهرداری شوش ازبرای رفع نیازها درون این منطقه چه مطالعاتی انجام داده تا چطور ترافیک را برطرف کند یا چطور از بروز تصادفات جلوگیری کند قطعا معمولاً ازبرای تحقیق اسناد بالادستی وارد میشود، چون بایدموارد را مد نظر قرار دهد مهندسان مشاور نقشه هارا می‌گیرند طول و عرض زمینه و ارتفاع را تحقیق می‌کنند و درون آخر به تحقیق تهدید‌ها می پردازند.

چیت ساز ادامه داد: به همین دلیل معمولا مطالعات اطراف الزام‌آور هست پروژه‌هایی اتاف درون چهار دسته تقسیم می شوند درون آخرین سال های شهرداری قالیباف معاونت حمل و نقل ترمینال های درون شهری موزه ها و مناطق مختلفی درون این طرح درون دست تحقیق قرار گرفتند، زیرگذر شوش اتاف درجه دو می‌خواهد درون میدان و مسیرهای دوچرخه اعتراف درجه ۳ و پایین ترین درجه اطراف که مخصوص مساجد و مکان های عمومی هست اتاف درجه ۴ احتیاج دارد.

وی تاکید کرد: جامعه باستان شناسی افراد حقوقی می خواهند که با استناد به آن ظرفیت و صحبت های مقام معظم رهبری با ابلاغ سیاستهای برنامه پنجم توسعه پیوست فرهنگی الزام آور باشد و از این ظرفیت درون نامه نگاری ها استفاده کردن شود. این پروژه باید توسط وزارت مسیر انجام شود و شهرداری درون رده دوم قرار دارد.

مدیر پژوهشی پژوهشگاه سازمان میراث و فرهنگی با اشاره به دو طرح جامع شوش یکی مصوب ۱۶ اسفند ۷۸ شورای عالی معماری و شهرسازی و طرح جامع مصوب ۱۶ خرداد ۱۳۹۰ با بازنگری ۲۴ مهر ۹۰ افزود: طرح جامع دوم به ما کمک می‌کند که نه پا روی مطالبات بحق مردم شوش بگذاریم و نه آسیبی به آثار تاریخی شوش برسانیم. باید بتوانیم این تعامل را ایجاد کنیم که سرمایه محلی و بومی شوش حفظ شود و درون عین حال سرمایه ملی را هم حفظ کند.

چیت ساز این سوال را مطرح کرد که آیا مردم شوش باید خرج تردد روزانه کامیون‌ها و خودرو‌هایی را که متعلق به شوش نیست و هیچ سود مادی و میراثی و محیط زیستی ندارد را پرداخت کنند؟

انتهای پیام/

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *