هیچ اثری از ادبیات انقلابی و اسلامی درون سند اهداف دوره‌های تحصیلی مشاهده نمی‌شود

به گفته خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، محمود فرشیدی دبیرکل کانون تربیت اسلامی طی نامه‌ای به مخبر دزفولی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی عنوان کرد: همانگونه که مستحضرید سند ملی تحول بنیادین آموزش و پرورش با تکیه بر فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی مبتنی بر آرمان­‌های بلند نظام اسلامی تدوین­گر مسیر برون‌رفت و پرهیز از الگوهای وارداتی و چالش‌های نظام آموزشی هست. اگرچه پس از حدود هفت سال از تصویب سند مذکور درون آن شورای محترم و تأییدات و تأکیدات مقام معظم رهبری، هم اکنون آنچنان که انتظار می‌رفت، نشانه‌هایی از اجرای آن درون مدارس کشور به صورت عینی به چشم نمی‌­آید.

گذشته از این بی توجهی درون اجرای سند، تصویب بعضی زیرنظام­‌ها به ویژه تصویب سند اهداف دوره‌های تحصیلی نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی که مغایر با اسناد و مدارک بالادستی می‌­باشد نیز نگران کننده هست چون اهداف دوره‌های تحصیلی باید بر اساس ساحت‌های انتخاب شده درون سند تحول بنیادین و همچنین اهداف کلان برنامه درسی شامل تعقل، ایمان، علم، عمل، اخلاق و عرصه‌های ارتباطی به صورت بهم پیوسته و با محوریت ارتباط با خدا تبیین و تدوین می‌گردید.

حال آن که درون اهداف دوره های تحصیلی که درون اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۷ توسط شورای عالی آموزش و پرورش به تصویب رسیده هست، ضمن بی توجهی به بسیاری از  اسناد بالادستی، نوعی نگاه تقلیل‌گرایانه و محافظه کارانه نیز وجود دارد و هیچ اثری از ادبیات انقلابی و اسلامی درون آن مشاهده نمی‌گردد.

طبعا این اهداف نمی‌­تواند پرورش دهنده انسانی مسؤول درون طراز و معیار نظام اسلامی باشد و کانون تربیت اسلامی برحسب وظیفه خود، این تعارض را به اطلاع مسؤولان عالی رتبه وزارت آموزش و پرورش رسانیده هست؛ همچنین کانون با دعوت از مسؤولین آن وزارتخانه، به نقد و تحقیق این سند مصوب اهداف با حضور کارشناسان و تعدادی از فرهنگیان و دانشجومعلمان پرداخته هست که گفته آن به پیوست تقدیم می‌شود.

لهذا با توجه به مسؤولیت سرنوشت‌ساز آن شورای محترم درون صیانت از نظام تعلیم و تربیت، موضوع جهت استحضار آن شورا و هرگونه کار مقتضی منعکس می گردد. از بذل توجه حضرتعالی و آن شورای محترم تشکر می‌شود.

انتهای پیام/

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *