روایت رمزگشایی دانش‌آموزان از معماهای «اتاق نجات»+ عکس ها

به گفته خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، چندین ماه هست که از را‌ه‌اندازی اتاق نجات (escape room) درون مسجد فائق تهران واقع درون خیابان ۱۷ شهریور می‌گذرد و درون ایام تابستان به عنوان برنامه تابستانی و امور تربیتی کودکان و نوجوانان مورد استفاده کردن قرار می‌گیرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین هراتی مسؤول واحد نوجوانان مسجد فائق درمورد اتاق نجات گفت:‌ این اقدامی هست که درون راستای غنی‌سازی اوقات فراغت کودکان و نوجوانان ازبرای آنان درون نظر گرفته شده هست؛ درون این برنامه ۴ تا ۶ نفر وارد اتاق مورد نظر می‌شوند، درونِ اتاق بسته می‌شود و مطابق با سناریوی آن یک ساعت فرصت دارند تا به اسرار موجود درون اتاق پی ببرند.

وی ادامه داد: یکی، دو سال هست که escape room که درون ایران رایج شده و درصورتیکه درون اینترنت جست‌وجو شود، طرح‌های مختلف آن قابل مشاهده هست ولی همگی کپی از آثار خارجی هستند.

حجت‌الاسلام والمسلمین هراتی افزود:‌ درون بحث کارهای فکری ما به سبک مشخصی رسیده‌ایم که درون دنیا جزو اقدامات نوین آموزشی محسوب می‌شود و می‌توان گفت از محیط گیم نیز خارج شده هست. طبق یکی از مقالاتی که مطالعه کرده‌ام درون اروپا و آمریکا بحث دیابت را درون قالب escape room درآورده بودند و میزان خودمراقبتی کودکان را پیش از ورود و همچنین پس از ورود به آن تحقیق کرده بودند که طبق مشاهدات، پس از اجرای آن افزایش چشمگیر خودمراقبتی درون کودکان و نوجوانان را درون پی داشت.

وی اظهار کرد: فرایند مسأله محور و هیجانی که درون اتاق نجات وجود دارد تمام مسیر‌حل‌ها را درون ضمیر خودآگاه و ذهن کودکان و نوجوانان می‌نشاند؛ ما نخستین escape room ایرانی، بومی و انقلابی را خودمان مسیر‌اندازی کردیم که درون این برنامه گروه‌های دوستانه و خانوادگی علاقه‌مند به ماجراجویی و معما به صورت ۴ تا ۶ نفره مدت وقت یک ساعت و نیم وارد اتاقی می‌شوند و درونِ از پشت به روی آنان بسته می شود؛ فرایند گیم به نحوی هست که شرکت‌کنندگان را به جواب خواهد رساند.

وی گفت:‌ تم اتاق نجات موجود درون مسجد فائق به عنوان خانه تیمی درون عملیات ترور مربوط به چهار نفر از منافقین درون دهه ۶۰ هست که از تصویر‌‌ها و تابلوهای معلوم بهره گرفته شده و تلاش شده هست شبیه به وقت قبل باشد؛ داخل این اتاق پر از معما هست و درون کشوهای آن قفل‌های فشاری، عددی و حروفی قرار دارند که رمزهای آن درون بخشی از اتاق نظیر قاب تصویر، درون کتاب یا … قرار گرفته و هرآنچه علامت دست نزنید دارد جزیی از گیم هست.

مسؤول واحد نوجوانان مسجد فائق بیان کرد: ما درون این اتاق درون تاریخ ۱۷ شهریور سال ۱۳۶۰ قرار داریم و فردی که وارد اتاق می‌شود، انگار مکان حضورشان شناسایی شده و قرار هست تا ساعت آینده ترور اتفاق بیفتد که شرکت‌کنندگان باید از این اتاق محل ترور و فرد ترور شونده را دریابند؛ محل ترور درون خیابان ایران هست و قصه واقعی ترور نافرجام شهید لاجوردی را عنوان می‌کند و حدود ۸۰ تا ۹۰ درصد اجزای گیم واقعی هست و همچنین بخشی نیز به آن اضافه شده هست.

وی اضافه کرد: درون اتاق نجات هر چیزی جنبه معمایی دارد و افراد حاضر هیچ چیزی از این مکان نمی‌دانند و هنگام ورود به آنان بیسیمی تحویل داده می‌شود و با دوربین کنترل می شود، همچنین پشت کمدی واقع درون این اتاق، اتاق ترسناک دیگری قرار دارد که درون آن بمب تعبیه شده هست. به طور کلی اتاق نجات خود کلاس تاریخ دهه ۶۰ هست.

حجت‌الاسلام والمسلمین هراتی بیان کرد: ما به صورت نامحسوس مسائل را درون ضمیر ناخودآگاه کودکان و نوجوانان می‌نشانیم تا متوجه شوند درون دهه ۶۰ چه اتفاقاتی افتاده و چه انسان‌های جلادی می‌زیسته‌اند. همچنین درون این اتاق به بحث ترور شخصیت نظام و مردم و همچنین آسیب‌هایی که به آنان وارد شد، پرداخته می‌شود.

وی درون ادامه بیان کرد: ساخت این نمونه‌ها اندکی خرج‌بر هست و تهیه وسایل این اتاق حدود ۲۰ میلیون تومان خرج‌ برداشته هست. درون این مدل ابتدا به سراغ گیم رفته‌ایم سپس آن را به حالت واقعی درآوردیم که درون آن کودکان و نوجوانان شخصیت می‌گیرند؛ به طور مثال همان حسی که درون کودک هنگام گیم با کامپیوتر ایجاد می‌شود، درون این مکان نیز تداعی می شود، به طور کلی همانصورت که فردی دوست دارد بجنگد، پینت‌بال گیم می‌کند و هیجان‌انگیز می‌شود، درون این مکان نیز به نوع دیگری احساسات القا می شود.

مسؤول واحد نوجوانان مسجد فائق ادامه داد: زمانی که فرد مورد نظر وارد جریان گیم می‌شود خود را درون همان جریان می‌بیند و به خود می‌گوید الان باید برود و آیت‌الله لاجوردی را نجات دهد و بفهمد چه اتفاقاتی می‌افتد؛ زمانی که افراد درون سن و سال پایین به جای شخصیت‌ها قرار می‌گیرند الگوبرداری می‌کنند به طور مثال کودکانی که سوپرمن را می‌بینند، دوست دارند به جای آن باشند؛ درون این مکان سوپرمن حقیقی را گیم می‌کنند که به همین دلیل بر ذهن آنان کاملاً ماندگار شده و از فکر آنان بیرون نخواهد رفت و ما روی این موضوع کار کرده‌ایم.

وی گفت:‌ ۶ ماه از مسیر‌اندازی نخستین اتاق نجات گذشته هست، به یاد دارم از نخستین گروهی که وارد آن شدند و گیم کردند، پس از شش ماه مصاحبه‌ای گرفتیم و پرسیدیم چه چیزهایی از این اتاق به یاد دارید که این گروه ریز به ریز معماها را به یاد داشتند و قصه گیم را کاملاً بلد بودند؛ درون فضای ضمیر ناخودآگاه نموداری وجود دارد و می‌گوید زمانی که درون ضمیر ناخودآگاه هیجان به اوج خود برسد، انتقال مفهوم صورت می‌گیرد و درون مدل اتاق نجات نیز هیجان به اوج خود خواهد رسید به همین دلیل کاملاً بر شخص چیره می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین هراتی افزود: escape room‌ هایی که اکنون مورد استفاده کردن قرار می‌گیرند کاملاً کپی هست و مدل‌هایی را ارائه می‌دهند که شاید خیلی با اهمیت نباشند و تنها هیجانات را ارضا می‌کنند؛ ما درون این مکان به هیجانات هدف‌دهی و شکل‌دهی درست می‌کنیم؛ چطور درون مدلی ازبرای استفاده کردن از مضرات دیابت بهره گرفته می‌شود، ما نیز همان‌طور تاریخ، گذشته و اتفاقات به وقوع پیوسته درون آن دوان را به کودکان‌مان نشان می‌دهیم.

انتهای پیام/

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *