به گفته خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، علیرضا بهرامی رئیس جهاد دانشگاهی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درون برنامه تلویزیونی پرسشگر با موضوع چالشهای دانشگاه گرایی و آموزش عالی درمورد ریشه اشکالات آموزش عالی، اظهار کرد: دستاوردهای بزرگی درون ۴۰ سال گذشته داشتیم ولی باید به چالشهای پیش رو نیز فکر کنیم.
وی با بیان اینکه معتقدم آموزش محور توسعه هست، افزود: درون حوزه آموزش یکپارچگی داریم که از دبستان تا دانشگاه را درون برمیگیرد و درصورتیکه بخواهیم چالشها را ریشه یابی کنیم باید به ابتدای سیاستگذاری نظام آموزشی توجه کنیم.
بهرامی با بیان اینکه نظام آموزشی ما یک نظام آموزشی حافظه محور هست گفت: بزرگترین چالش نظام آموزش عالی ما ضعف خلاقیت، نوآوری و نقادی هست؛ زمانی این شاکله از پایین ضعیف شکل بگیرد تا سطوح بالاتر را درگیر می کند.
رئیس جهاد دانشگاهی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: نقادی سبب پیشرفت علم میشود درون حالی که بعضی مدیران معتقدند کرسیهای آزاد اندیشی سمت و سوی سیاسی پیدا میکنند.
وی با بیان اینکه خروجی دانشگاهها با چیزی که مدنظر ماست، فاصله دارد، اظهار کرد: ساختار آموزش عالی بر اساس آموزش طراحی شده و ما با تلاش زیاد پژوهش را نیز به آن وصل کردهایم ولی دانشگاههای نسل سه و چهار دنیا دارند روی اشتغال و نوآوری کار میکنند ولی ما هم اکنون به صورت جدی ورود نکرده ایم.
بهرامی افزود: پول نفت بزرگترین حامی ماست؛ درون حالی که درآمد ناخالص بعضی دانشگاههای مطرح دنیا از پول نفت بیشتر هست؛ همین الان بزرگترین معضل دانشگاهها بودجه هست چون پنج، شش میلیون فارغالتحصیل تربیت کردهایم ولی هم اکنون مسائل جامعه حل نمیشود.
رئیس جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه از سوی دیگر دانشجو فرصت و احترام نمیبیند، گفت: قصد احترامی هست که زیبنده دانشگاه هست نه مدرسه؛ طبق اسناد بالادستی دانشجوی سال۱۴۰۰ باید به عنوان دانشمندان جامعه شناخته شوند ولی خود ما دانشجو را قبول نداریم و پشت درهای بسته ازبرای وی تصمیم میگیریم و وی را مشارکت نمیدهیم.
وی ادامه داد: درون کشور ما ۶۰۰ هزار نفر درون رشته تجربی درون کنکور شرکت میکنند که پزشک شوند ولی درون خوشبینانهترین حالت ۱۰ هزار نفر پذیرفته میشوند؛ آیا درون این مسابقه میتوان کنکور را حذف کرد؟ من فکر میکنم حذف کنکور تا ۱۰ سال دیگر هم غیرممکن باشد؛ ساختار فرهنگی ما طوری هست که مردم تصور میکنند بهترین مغزها باید به سمت رشته تجربی بروند درون حالی که درون دنیا اینگونه نیست.
بهرامی ادامه داد: هیچ وزیر و دولتی نمیتواند کنکور را حذف کند مگر آنکه مباحث مهارتی را مورد توجه قرار دهد؛ باید نظام آموزشی را اصلاح و مهارت محور کرد.
انتهای پیام/