تخفیف ۲۰ درصدی به دارندگان کارت بلیت اتوبوس

به گفته گروه شهری خبرگزاری فارس، پیمان سنندجی درمورد خرید اتوبوس درون سال تازه اظهار کرد: ما برابر برنامه و مصوبات امسال باید هزار دستگاه اتوبوس را نوسازی کنیم و راهکار آن هم معلوم شده هست؛ تأمین منبع ها مالی این کار با اهمیت هست. دولت مصوبه‌ای دارد و قرار هست از محل صرفه‌جویی سوخت، ۵۰ درصد خرج اتوبوس را به صورت مجانی پرداخت کند. ما هم درون حال پیگیری آن مصوبه هستیم و هم باید اوراق مشارکت را پیگیری کنیم. درون بودجه ۹۸ هم یک ردیف اعتباری ازبرای خرید اتوبوس وجود دارد. 

سنندجی ادامه داد: ما باید سال گذشته ۵۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت توزیع می‌کردیم. درون این زمینه پیگیری بسیاری شد ولی ادامه کار به امسال موکول شد. فکر می‌کنم امسال با آن ۵۰۰ میلیارد تومان سال گذشته درون مجموع بیش از هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت توزیع کنیم. 

وی افزود: تمام اتوبوس‌های شرکت واحد اتوبوسرانی از کارخانجات اتوبوس‌ساز داخلی خریداری شده هست. متاسفانه قیمت‌ها خیلی افزایش یافته و درون حال حاضر اتوبوس گازسوز را با مبلغی کمتر از دو میلیارد تومان نمی‌توان خرید. همچنین اتوبوس دوکابین را نیز با قیمتی کمتر از ۳ میلیارد تومان نمی‌توان خرید؛ به همین دلیل با مشکل مواجه شده‌ایم. 

سنندجی یادآوری کرد: حتی درصورتیکه بخواهیم اتوبوس وارد کنیم، باید یک خودروساز داخلی این کار را انجام دهد؛ چون بحث‌های گارانتی و پشتیبانی قطعات یدکی وجود دارد. به هر حال درون خرج‌ها تفاوت زیادی ایجاد نمی‌شود.

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی درون جواب به پرسشی درمورد واردات اتوبوس دست دوم گفت: بحثی درون این رابطه وجود داشت که به آن بد پرداخته و منعکس شد. ما گفتیم درون حوزه مسیر، مجوزی وجود دارد که به‌وسیله آن می‌توان کامیون‌های دست دوم وارد کرد. پیشنهاد ما این بود که به ما هم مجوزی مثل وزارت مسیر داده شود تا درصورتیکه اتوبوس دست دوم مطابق با استانداردهای کشور خودمان با عمر زیر ۵ سال و قیمت مناسب وجود داشته باشد وارد کنیم؛ چراکه بهتر از اتوبوس‌های فرسوده فعلی هست. قیمت چنین اتوبوس‌هایی از ۶۰ هزار یورو به بالاست و بستگی به شرایط و ظرفیت آنها دارد. پیشنهاد ما این بود که ازبرای واردات چنین اتوبوس‌هایی قانون و دستورالعمل نوشته شود؛ نه اینکه همین فردا برویم و این اتوبوس‌ها را بخریم. 

وی با بیان اینکه واردات چنین اتوبوس‌هایی به ضرر تولیدکنندگان داخل نبود و نیست، گفت: همین اتوبوس‌های دست دوم را هم باید خودروساز داخلی وارد می‌کرد؛ چراکه باید خدمت ها پس از فروش آنها را ارائه می‌کند و خدمت ها پس از فروش و تامین قطعات یدکی ایجاد اشتغال می‌کند. ولی به موضوع واردات اتوبوس‌های دست دوم بد پرداخته شد و متأسفانه درون همان حد پیشنهاد باقی ماند. 

سنندجی درون جواب به این سوال که چطور اتوبوس‌های فرسوده درون معاینه فنی قبول می‌شوند، گفت: از آنجا که کمبود اتوبوس داریم، نمی‌توان به یکباره ۴ هزار اتوبوس را از ناوگان خارج کرد. بنابراین باید اتوبوس‌ها آنقدر خوب تعمیر و اورهال شوند تا بتوانند درون معاینه فنی قبول شوند. خوشبختانه اورهال و تعمیرات اتوبوس‌های فرسوده آنقدر خوب انجام شده که می‌توانند معاینه فنی اخذ کنند. 

وی با بیان اینکه معاینه فنی اتوبوس‌ها ۳ ماه یک دفعه هست، گفت: درون این بازه زمانی، حتما ازبرای اتوبوس‌های فرسوده مشکل پیش می‌آید و درون راستای حل این مشکلات خرج پرداخت می‌کنیم. خرج اتوبوس‌های قسمت خصوصی هم با قسمت خصوصی هست. 

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی درون جواب به این سوال که با وجود معاینه فنی به چه دلیل باز هم درون سطح شهر بعضا شاهد اتوبوس‌های دودزا هستیم، بیان کرد: دودزایی درون ذات اتوبوس دیزل هست. این به معنای معیوب و صرفاً دودزا بودن اتوبوس نیست. بر اثر گاز ابتدایی که به اتوبوس داده می‌شود، دود می‌کند ولی نشانه معیوب بودن اتوبوس نیست. 

وی افزود: با این وجود از مردم خواهش کرده‌ایم تا درون صورت مشاهده هر نوع دودی با سامانه ۱۸۸۸ تماس حاصل کرده و گفته دهند. ما حتما این اتوبوس‌ها را چک خواهیم کرد و درون صورت احتیاج معاینه فنی مجدداً حتماً تعمیر می‌کنیم؛ ضمن اینکه جواب فرد اطلاع دهنده را هم به صورت مکتوب یا تلفنی خواهیم داد.

سنندجی یادآوری کرد: گاهی اتوبوس‌ها معاینه فنی می‌گیرند و یک ساعت پس دودزا می‌شوند. اتوبوس یک سیستم مکانیکی دارد و به هر حال ممکن هست ایراد پیدا کند. هر سیستم مکانیکی و الکتریکی چنین ماهیتی دارد و ممکن هست عیب کند. ما نیروهایی داریم که صبح به صبح ساعت ۵ و نیم و قبل از اعزام اتوبوس‌ها را چک می‌کنند ولی ممکن هست با گیر کردن سوزن انژکتور، اتوبوس دود کند. 

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی درون جواب به این سوال که به چه دلیل بعضی راننده‌های اتوبوس خطوط عادی تمایل دارند کرایه به صورت نقد به آنها پرداخت شود و به نحوه پرداخت حقوق خود از سوی شرکت شان اعتراض دارند، گفت: پرداخت نقدی به جای ارائه بلیت ممنوع هست. ضمنا تراکنش‌ها با اتوبوسرانی نیست. تمام تراکنش‌ها درون حسابی درون بانک شهر جمع می‌شود و سازمان فناوری شهرداری براساس آنها پول بلیت‌ها را توزیع می‌کند.

وی اضافه کرد: ممکن هست بعضی راننده‌ها حساب و کتابی با شرکت‌هایشان داشته باشند و مثلا وام یا مساعده‌ای گرفته باشند و به همین دلیل پول بلیت به طور کامل پرداخت نشود. به هر حال ما مدافع حق و حقوق رانندگان اتوبوس‌ها هستیم؛ چراکه بیشترین خرج و فشار کار روی این افراد هست. 

سنندجی درون ادامه گفت: ما روی بلیت الکترونیکی تخفیفی درون نظر گرفته‌ایم و به همین دلیل ممکن هست رانندگان اتوبوس به دریافت نقدی کرایه بیشتر تمایل داشته باشند. ضمنا زمانی دستگاه کارتخوان اتوبوس‌ها روی یک خط با مسافت معلوم تنظیم می‌شود، رانندگان نمی‌توانند درون خطوط دیگر کار کنند؛ چراکه سیستمی معلوم می‌شود. 

وی با بیان اینکه درون سال گذشته هیچ اتوبوس نویی وارد ناوگان نشد، اظهار کرد:  نرخ بلیت اتوبوس ازبرای سال ۹۸ هم اکنون ابلاغ نشده هست، گفت: ما بر اساس مسافت تعریف شده ۹ بازه خط داریم و ازبرای هر خط براساس مسافت آن، کرایه معلوم انتخاب و محاسبه شده هست. درصورتیکه مسافران بخواهند پرداخت نقدی داشته باشند، ممکن هست به جای ۵۰۰ تومان از آنها هزار تومان دریافت شود؛ بنابراین بهتر هست از کارت بلیت استفاده کردن کنند. 

به گفته سنندجی، درون سال ۹۷ نرخ بلیت اتوبوس‌های قسمت خصوصی ازبرای خطوط با مسافت تا ۲…۵ کیلومتر ۵۵۰ تومان، ازبرای مسافت۲…۵ تا ۵ کیلومتر ۷۰۰ تومان، ۵ تا ۷…۵ کیلومتر ۸۰۰ تومان و …بود. حداقل کرایه درون اتوبوس‌های قسمت خصوصی ۵۵۰ و حداقل کرایه ۱۲۵۰ تومان همچنین حداقل کرایه درون اتوبوس‌های قسمت عمومی‌ ۵۰۰ و حداکثر کرایه هزار تومان بود. فعلا تا وقت ابلاغ کرایه‌های تازه نرخ همان نرخ سال ۹۷ هست. ضمن اینکه کسانی که از کارت بلیت استفاده کردن می‌کنند، ۲۰ درصد تخفیف سیستمی می‌گیرند.

انتهای پیام/

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *