باید ذائقه دانش‌آموزان و والدین به سوی کتاب‌های استاندارد اصلاح شود | مجله فرانس

جمعه ۲۳ آذر ۱۳۹۷

به گفته گروه اجتماعی خبرگزاری فارس، حیدر تورانی سرپرست سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با تأکید بر اینکه باید ذائقه دانش‌آموزان و والدین را به سوی کتاب‌های استاندارد اصلاح کرد، گفت: تا زمانی که ذائقه خانواده‌ها اصلاح نشود، درون خصوص مقابله با آثار نامناسب و غیر استاندارد کار زیادی از ما برنمی‌آید.

وی افزود: درون حال حاضر همه مطالبات والدین از مدرسه «نمره» هست و از آن عشق، امید، صلح و شادی طلب نمی‌کنند؛ محیط هم (مانند فضای مجازی) درون این امر تأثیرگذار هست و نگرش دانش‌آموزان نسبت به رشته‌های پول‌سازی مثل پزشکی نیز به شکل‌گیری چنین فضایی دامن می‌زند. بنابراین درصورتیکه همه با هم هماهنگ نشویم، اتفاقات مطلوب و مؤثر رخ نمی‌دهد.

سیاست‌ چندتألیفی، سیاست راهبردی سازمان

تورانی با اشاره به سیاست‌های شش‌گانه سازمان گفت: یکی از این برنامه‌ها، سیاست چندتألیفی هست که از سیاست‌های راهبردی سازمان محسوب می‌شود و البته باید توجه داشت که سیاست چندتألیفی باید هم‌وقت با چند سیاست دیگر به اجرا درآید. موضوعی مانند چندتألیفی و چند رسانه‌ای، درون نخستین گام، تابع سیاست ماندگاری کتاب‌های درسی هست؛ درون همین ارتباط قرار بر این هست که امسال، پس از اینکه کتاب‌های درسی پایه دوازدهم نگارش شد، تا سال ۱۴۰۰ کتاب تازه التألیف نداشته باشیم تا بتوانیم ابعاد دشوار‌افزاری و نرم‌افزاری و فرایندی و ساختاری سازمان را تقویت کرده و ازبرای دوره تازه آماده شویم.

وی با بیان اینکه باید اهداف دوره‌های تحصیلی را که بر اساس ساحت‌های شش‌گانه تصویب شده هست، تبیین کنیم، برنامه درسی ملی را اشاعه داده و مورد پایش قرار دهیم، گفت: درصد هستیم راهنمای برنامه درسی حوزه‌های تربیتی ـ یادگیری یازده‌گانه را به ‌تصویب برسانیم؛ راهنمای تولید بسته‌های آموزشی را تدوین و منتشر کنیم و برنامه‌های نیمه تجویزی و اختیاری مدارس و آموزش مستمر معلمان و مدیران مدارس را پی بگیریم، چون درصورتیکه معلمان ما از توانمندی بالایی برخوردار نباشند، کاری از پیش نخواهد رفت.

به ظرفیت‌های بیرون از سازمان اعتماد ‌کنیم

سرپرست سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزسی درون تشریح چگونگی حمایت‌ها از توسعه و گسترش رسانه‌های آموزشی منطبق با سیاست‌های سازمان و دسترسی به ‌آنها، اظهار کرد: با پیش گرفتن و اجرایی شدن سیاست ماندگاری کتاب و جلوگیری از تغییر مداوم کتاب‌ها، ما فرصت خواهیم داشت از سیاست «همسویی با سند تحول بنیادین» به «انطباق با سند تحول بنیادین» گذر کنیم.

وی افزود: انطباق با برنامه درسی ملی، کاری دشوار‌تر، دقیق‌تر و مؤثرتر از همسویی هست؛ ازبرای این قصد ما باید نقشه دقیق و چارچوب مفهومی ازبرای کار خود داشته باشیم و شاخص‌ها و استانداردهایی داشته باشیم که چگونگی انطباق تولیدات را ازبرای ما روشن سازد؛ زمانی استانداردها و راهنمای برنامه درسی را درون اختیار داشته باشیم، می‌توانیم به سمت تولید چندتألیفی و چند رسانه‌ای (درون حوزه تولیدات الکترونیکی) برویم.

تورانی اضافه کرد: معتقدیم سازمان‌ها و مؤسساتی (اعم از ناشران، انجمن‌های علمی دانشگاه‌ها، آموزشگاه‌ها و…) هستند که از توانمندی تولید کتاب‌های درسی بر اساس استانداردها برخوردارند؛ ما باید به این ظرفیت‌های بیرون از سازمان اعتماد کنیم. قسمت‌های خصوصی، دوستان ما هستند و رقیب و دشمن ما نیستند و باید به این افراد علاقه‌مند و دلسوز تعلیم و تربیت، فرصت داده شود که درون این مسیر مشارکت کنند.

محیطی سرشار از نوآوری و رقابت با سیاست چند تألیفی

سرپرست سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی ادامه داد: هنگامی که ما به عنوان مشتری،کالای درخواستی خود را با دقت سفارش دهیم، تولید کنندگان به سمت تولید آن خواهند رفت؛ متأسفانه گاهی ما تصویر درستی از نیازهای خود یا استانداردهای مشخصی نداریم و درون ابهام حرکت می‌کنیم؛ درصورتیکه سیاست چندتألیفی اجرا شود، تنوع موضوعات و منبع ها اتفاق می‌افتد و محیطی سرشار از نوآوری و رقابت سالم شکل می‌گیرد. درصورتیکه ما ندانیم چه می‌خواهیم، تولیداتی که مورد احتیاج ما نیست منتشر می‌شوند. درصورتیکه زمین شخم زده شود و بذری درون آن کاشته نشود، علف هرز درون آن رشد خواهد کرد. بذر ما شاخص‌ها و استانداردها هستند.

وی با تأکید بر اینکه آموزشگاه‌هایی درون کشور هستند که کالا و محصولات آموزشی نامناسب تولید می‌کنند که آسیب زننده هستند و آموزش و پرورش هم با آنها مخالفت می‌کند، گفت: این تولیدات بیشتر رنگ و‌ بوی تجاری دارند و به یادگیری واقعی توجهی ندارند. آنها به جای مواد مغذی، درون شب امتحان به بچه‌ها مواد نیروزا می‌خورانند. مثل ورزشکارانی که با دوپینگ و تقلب رکورد می‌شکنند، به آن‌ها یاد می‌دهند به جای آموختن، با مهارت‌های تست‌زنی وارد دانشگاه‌ها شوند؛ محصولات غیراستاندارد مانند فست فودها، ظاهر و مزه خوشی دارند و خیلی سریع خانواده‌ها و دانش‌آموزان را جذب می‌کنند ولی نهایتاً هیچ فایده‌ای ندارند و بلکه آسیب‌رسان‌ هستند. با این آموزشگاه‌ها باید مقابله شود و مسیر آن هم اشاعه کارهای درست هست.

حمایت از کتاب‌های مناسب و استاندارد

تورانی درون خصوص چگونگی حمایت از مؤلفانی که کتاب‌های مناسب و همسو با برنامه درسی تولید می‌کنند، گفت: اساساً یکی از اهداف طرح سامان‌دهی، حمایت از تولیدکنندگان همسو با برنامه درسی هست. ما باید از کتاب‌هایی که بر اساس استاندارد تولید می‌شوند، حمایت کنیم و ما خودمان را موظف به پشتیبانی از این کتاب‌ها و توسعه آنها می‌دانیم.

وی ادامه داد: معرفی کتاب‌های منتخب درون جشنواره کتاب رشد، معرفی این کتاب‌ها به ‌عنوان خواندنی‌های بیشتر درون کتاب‌های درسی، معرفی این کتاب‌ها درون نمایشگاه‌هایی که درون کل کشور مسیر‌اندازی می‌کنیم و حمایت معاونت پرورشی از این کتاب‌ها، از جمله سیاست‌های حمایتی ما از کتاب‌های مناسب هست؛ کاری که ما درون سامان‌دهی منبع ها آموزشی و تربیتی و جشنواره کتاب رشد دنبال می‌کنیم.

سرپرست سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با تأکید بر اینکه ما خواهان منبع ها آموزشی و تربیتی غیر رسمی هستیم، ادامه داد: همین الان هم قسمت‌هایی درون خارج از آموزش و پرورش، با هدف کمک به یادگیری و پرورش بچه‌ها فعال هستند؛ ما شاید درون همه مدارس کتابخانه داشته باشیم، ولی درون کتابخانه‌های مدارس کتاب‌های آموزشی و تربیتی وجود ندارد؛ داشتن کتاب‌های علمی، آموزشی، قصه و فرهنگ‌نامه‌ها درون مدارس لازم و مفید هست و بچه‌ها درون کنار کتاب‌های درسی باید کتاب‌های غیر درسی هم بخوانند.

وی گفت: مؤسسات غیرمجاز همچنان می‌کوشند به شکل‌های ناسالمی به فعالیت و حیات خود ادامه ‌دهند و متأسفانه شاهدیم که خانواده‌ها و بچه‌ها فریب تبلیغات آنان را می‌خورند. ما ازبرای حمایت از فعالیت آموزشگاه‌ها و‌ ناشران سالم و حرفه‌ای، باید کمی متعادل‌تر حرکت کنیم و فرصت مشارکت را از آنها نگیریم.

مشق درون کلاس، نه درون منزل

تورانی پیرامون حذف مشق شب گفت: باید درون این خصوص سبک‌سازی و متناسب‌سازی شود و اساساً ازبرای بچه‌ها تکالیف زیادی درون نظر نگیریم و اجازه دهیم که یادگیری بچه‌ها، به‌خصوص درون دوره ابتدایی، درون کلاس درس تثبیت شود، نه درون منزل؛ که به این روش «یادگیری معکوس» هم گفته می‌شود. یادگیری سنتی این هست که معلم سر کلاس آموزش می‌دهد و بچه‌ها درون منزل مشق می‌کنند و به این ترتیب تثبیت یادگیری صورت می‌گیرد. ولی دیدگاه غالب کنونی درپی آن هست که معلم بچه‌ها را به کنجکاوی ترغیب کند و بچه‌ها درون مورد موضوعی که کنجکاوی و جست‌وجو کرده‌اند بحث کنند.

به گفته وی، برنامه مشق زندگی که معاونت آموزش ابتدایی آن را طراحی کرده هست، ویژه سه سال اول ابتدایی هست. طبق این طرح، بچه‌ها درون کلاس‌هایی با جمعیت ۱۶ تا ۲۵ نفر، تکالیف و مشق خود را درون داخل کلاس می‌نویسند و زمانی به منزل می‌مسیر فعالیت‌هایی را انجام می‌دهند که به افزایش مهارت‌های آن‌ها منجر می‌شود. مثلاً تکلیف دانش‌آموز این هست که بنویسد زمانی به منزل رفت، چه کمکی به مادر خود می‌کند. یا درصورتیکه برنامه کودک تماشا کرده، چه نکاتی از آن فراگرفته هست. به این معنی به جای مشق، فعالیت به دانش‌آموز بدهیم. البته لازمه این کار، تمام وقت بودن معلم و مهیا بودن امکانات هست. این طرح آزمایشی هست؛ ولی به‌طور کلی نباید بچه‌ها را با تکالیف زیاد خسته کرد.

دو ساعت فعالیت اختیاری هفتگی

سرپرست سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، به برنامه ویژه مدرسه اشاره کرد که که اختصاراً به آن «بوم» گفته می‌شود و اظهار کرد: این برنامه مربوط به برنامه‌های نیمه تجویزی و اختیاری مدارس هست که درون سند تحول بنیادین و برنامه درسی ملی نیز به آن توجه شده هست. درون این طرح به مدیران مدارس اجازه داده شده هست که طبق تشخیص خود، هفته‌ای دو ساعت از ساعات درسی را کم کنند تا بچه‌ها بتوانند درون آن دو ساعت به فعالیت‌های مختلف (درون ساحت‌های هنر و خلاقیت و کارآفرینی و…) بپردازند، البته بدون اینکه ازبرای این دو ساعت نمره یا امتحانی درون نظر گرفته شود. مدارس باید خودشان ازبرای این دو ساعت برنامه‌ریزی کنند و منتظر دیکته کردن برنامه‌ای خارج از مدرسه نباشند. قسمت‌نامه آن با تأیید وزیر به مدارس ارسال شده هست. این کار درون راستای واگذاری بعضی اختیارات به مدیران مدارس اجرا می‌شود.

تورانی درمورد سیاست‌های این سازمان پیرامون منبع ها آموزشی غیرمکتوب الکترونیکی گفت: چند رسانه‌ای شدن کتاب‌ها و منبع ها آموزشی ما، منافاتی با تولید کتاب‌های مکتوب ندارند. ما باید درون کنار تألیفات مکتوب، رسانه‌های غیر مکتوب هم داشته باشیم و همان‌طور که ناشران و تولیدکنندگان بیرون از سازمان، کتاب‌هایی را ازبرای ما تألیف می‌کنند، باید بتوانند مواد و وسایل آموزشی هم تولید کنند.

انتهای پیام/