امکان حذف کنکور تا ۳ سال دیگر/ درون دانشگاه‌ها سیاسی کاری و سیاست زدگی بیش از حد هست

به گفته گروه اجتماعی خبرگزاری فارس، محمدمهدی زاهدی عضو کمیسیون آموزش و بررسی ها مجلس شورای اسلامی درون برنامه تلویزیونی پرسشگر با موضوع چالش‌های دانشگاه‌گرایی و آموزش عالی، با بیان اینکه زمانی
صحبت از آموزش می‌کنیم به یک جریان پیوسته اشاره داریم، اظهار کرد: به عبارتی دبستان، دبیرستان و دانشگاه را نمی‌توان از یکدیگر جدا کرد.

وی افزود: چالش‌ها را حتما باید تحقیق کرد، ولی خوب هست که درون ابتدا و درون آستانه چهل سالگی انقلاب، گریزی به دستاوردهای انقلاب بزنیم؛ طبق آماری که تولیدات علم کشورمان درون سال های ۱۹۰۰ تا ۱۹۷۸ به این معنی سال پیروزی انقلاب را نشان می‌دهد، نخستین مقاله چاپ شده درون مجلات دنیا درون سال ۱۹۳۱ را داشتیم و تنها یک مقاله چاپ کردیم؛ درون سال انقلاب توانستیم به عدد ۴۹۸ برسیم ولی درون شرایط فعلی درون منطقه رتبه اول را داریم.

زاهدی با بیان اینکه درون اوایل انقلاب درون رده های پایین رده بندی جهانی قرار داشتیم ولی اکنون به رتبه ۱۶،۱۷ جهان رسیده ایم، گفت: درون خود آموزش عالی بیش از ۲۵ برابر به تعداد دانشجویان نسبت به اول انقلاب افزوده شده و دانشجویان رشته دکتری بیش از ۲۰ برابر و تعداد اساتید چند برابر شده هست و درون اکثر نقاط کشور مرکز آموزش عالی داریم.

وزیر اسبق علوم با بیان اینکه درون اوایل انقلاب پزشک از کشورهای اطراف وارد می‌کردیم ولی امروز درون بسیاری رشته های تخصصی و فوق تخصصی پزشک تربیت می‌کنیم، اظهار کرد: ما یک سروگردن درون تولیدات فناوری نیز نسبت به کشورهایی که با ما شروع کرده‌اند، جلوتریم.

وی افزود: سند تحول بنیادین درون آموزش و پرورش مطرح هست و درون آموزش عالی هم دو سند نقشه جامع علمی کشور و سند دانشگاه اسلامی را داریم. سند دانشگاه اسلامی مانند سند تحول بنیادین آموزش و پرورش هست. مشکل عمده درون آموزش عالی اجرایی نشدن این دو سند هست.

زاهدی با بیان اینکه درون پس کلان، اساس آموزش عالی دارای چهار رکن حوزه فرهنگی، آموزش عالی، پژوهش و فناوری و مدیریت و تشکیلات هست، گفت: درون هر چهارحوزه دچار ضعف هستیم. متاسفانه درون دانشگاه‌های ما سیاسی کاری و سیاست زدگی بیش از حد هست؛ اینکه دانشگاه بخواهد وسیله و ابزار گروه‌های قدرت خارج از دانشگاه باشد و از دانشجویان سوء‌استفاده کردن کنند با اینکه فعالیت سیاسی و دانشجویی درون حد خود جریان داشته باشد، متفاوت هست.

عضو کمیسیون آموزش و بررسی ها مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه خوب هست ازبرای روشن شدن موضوع تحقیق کنیم چند درصد نشریات دانشجویی علمی هست، افزود: علم سهم کمی دارد؛ یک تعادلی باید برقرار باشد. برنامه‌های فرهنگی درون وزارت علوم و وزارت بهداشت با اهداف سند دانشگاه اسلامی فاصله دارد.

وی ادامه داد: آموزش ما اشکالات بسیار اساسی دارد؛ نحوه ورود به دانشگاه به این معنی کنکور خودش نخستین مشکل هست و به جای آنکه خلاقیت و نوآوری پایه و اساس آن باشد؛ یکسری تکنیک‌ها و تاکتیک‌های کاملاً حفظی جای آن را گرفته و محتوای عمیق درسی را احتیاج ندارد.

زاهدی درمورد وقت حذف کامل کنکور اظهار کرد: ما هم مایلیم هرچه زودتر اتفاق بیفتد. اول باید آموزش و پرورش همت جدی کند و آزمون های استاندارد را درون سه سال دبیرستان پیاده کند؛ درصورتیکه آموزش و پرورش اراده کند ما حداکثر سه سال دیگر کنکور را حذف می‌کنیم.

عضو کمیسیون آموزش و بررسی ها مجلس شورای اسلامی درمورد زمزمه‌هایی مبنی بر حذف سازمان سنجش نیز گفت: اتفاقا معتقدم دلیلی ندارد سازمان سنجش زیرمجموعه وزارت علوم باشد بلکه باید به یک سازمان ملی تبدیل شود.

وی به آمایش سرزمینی درون حوزه آموزش عالی نیز اشاره کرد و گفت: بر اساس نیازهای کشور و امکانات بالقوه و بالفعلی که وجود دارد می توان تحقیق کرد که دروس و رشته‌ها با توجه به قابلیت‌های منطقه‌ای طراحی و توزیع شود که جنبه کاربردی‌اش پررنگ شود؛ باید نگاه حافظه محور کنار برود و نگاه مهارتی و خلاقیت محور جای آن را بگیرد.

زاهدی افزود: اکنون بسیاری رشته‌های ما کاربرد و کارایی لازم را ندارند؛ مثلا درون کشور عمده دانشگاه‌های ما رشته ریاضی دارند ولی کشور این تعداد فارغ التحصیل رشته ریاضی احتیاج ندارد؛ درصورتیکه رویکرد عوض شد و درون قالب خلاقیت برود می‌توان همین ریاضی را به رشته‌های میان رشته ای تبدیل کرد. باید به میان رشته‌ای‌ها توجه کنیم.

وی ادامه داد: از سوی دیگر باید معاونت منبع ها انسانی ریاست جمهوری هم عینکی که به چشمش زده را بردارد؛ جای تاسف هست درون یکی از دستگاه‌های کشور، درون وزارت دارایی فردی درون آگهی استخدام درون رشته سیستم‌های هوشمند شرکت کرده ولی به وی گفته‌اند ما رباتیک می‌خواستیم؛ مضحک هست که نمی‌دانند این دو یکی هست. اینها سبب دلسردی دانشجو می شود.

وزیر اسبق علوم با تأکید بر اینکه باید رویکردها و روش‌های استخدامی تغییر کنند و مهارت و تخصص به جای مدرک درون اولویت قرار بگیرد، عنوان کرد: به عنوان یک کارشناس معتقدم کنکور قابل حذف هست.

وی ادامه داد: ۲۰ سال هست استاد تمام هستم ولی حقوقم یک سوم استادیار دانشگاه علوم پزشکی هست و این مصداق بی عدالتی محسوب می‌شود، به چه دلیل باید اینگونه باشد که بیش از ۶۰۰ هزار دانش‌آموز به رشته تجربی بروند؟ آنها که قبول نمی‌شوند دلسرد می شوند.

زاهدی افزود: به چه دلیل باید بگوییم درصورتیکه میخواهی خوشبخت شوی تنها باید به رشته پزشکی بروی؟ به دلیل امکانات و رانت ها و مزایایی که وجود دارد این پافشاری وجود دارد و باید این مسیر اصلاح شود. به چه دلیل نباید بهترین های ما وارد رشته های اقتصادی بشوند؟ هم دولت و هم مجلس باید این نگاه اصلاحی را شروع کنند. متاسفانه از روز اول خشت اول را کج گذاشتیم.

انتهای پیام/

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *